sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Pyramideillä

Lähdimme taksilla aamulla kahdeksan aikaa kohti Gizan pyramidejä. Liikenne oli kohtalaisen jouhevaa ja meillä kesti  matka sinne noin tunnin

Kun lähestyimme pyramidialuetta alkoi tienvieressä olla lippujen kaupustelijoita. Ensimmäinen sanoi, että pyramidit on suljettu ja vain takakautta pääsee. Tämä oli tietenkin huijausta  ja vastaavia lipunkaupustelijoita alkoi olla koko ajan. Yksi mies hyppäsi taksimme katolle loppumatkasta (oli muuten pelottavaa!) ja oli siellä siihen saakka, kunnes pääsimme aidatulle alueelle, missä oli poliiseja. Turistit ovat vähentyneet sekä vallankumouksen että turvallisuustilanteen takia, mikä tietenkin on vaikuttanut egyptiläisten elinkeinoon. Se on surullista katsottavaa. Parhaimmillaan pyramideillä on saattanut päivittäin käydä oppaan mukaan 10 000 vierailijaa ja nyt vain alle tuhat...

Lähdimme ostamaan viralliset liput alueelle ja suurimman Kheopsin pyramidin sisälle. Sitten seuraamme lyöttäytyi opas nimeltä Ali. Hän sanoi, että on kaupungin opas, joka maksaa hänelle palkkaa niin, että opaskierros ei maksa mitään. Hän olikin oikein hyvä opas ja kertoi pyramidien historiasta aika hyvällä englannilla.

Menimme ensin Keopsin pyramidin sisälle, koska aamulla sinne ei ollut vielä jonoa. Lähdimme pyramidin sisälle kapeata tunnelia (noin 1mX 1m, en suosittele ahtaanpaikankammoisille) pitkin kipuamaan ylöspäin 220 porrasta. Ylhäällä oli faaraon hautahuone, mikä oli täysin tyhjä. Egyptiläisessä museossa voi sitten nähdä, miltä hautaholvi oikein näytti. Vastaantulijoiden kanssa ohittaminen oli aika hankalaa ja voin vain kuvitella ruuhka-aikana, huh!

Yksi kivi painoi n2,5 tonnia
Tämän jälkeen opas kertoi pyramidien rakennuksesta. Kheopsin pyramidi rakennettiin noin vuonna 2550 eaa. Tuolloin rakennuksen alkuperäinen korkeus oli 146,5 metriä, leveys 230,3 metriä ja sivun kaltevuus 51,5 astetta. Nykyään korkeus on pudonnut 137,85 metriin. Pyramidin rakennukseen käytettiin yli 2 miljoonaa kiveä, joiden keskipaino oli 2,5 tonnia. Pyramidi oli yli 4000 vuoden ajan maailman korkein rakennus, kunnes Eiffeltorni rakennettiin.

Kamelimme tauolla
Lähdimme kiertämään pyramidialuetta kulkuneuvona kameli ja kaksi hevosta. Päivä oli todella kuuma (n.35 astetta), joten onneksi oli vettä, aurinkorasvaa, huivit ja aurinkolasit mukana!!! Hiki valui, kun yritin hoputtaa Nancy hevostani eteenpäin. Ratsastutaidot on vähän meinaan ruostuneet sitten nuoruusvuosien.... Maasto oli hevosille haastavaa, koska hiekan seassa oli paljon kiveä ja kuumuus kova; kamelille taas helpompaa.

Alueen yhdeksän pyramidiä, joista yhtä ei näy....

Kun pääsimme sitten vihdoin paikkaan, mistä näkyi koko pyramidialue, oli se huikeaa!! Tämä kamerallani otettu kuva on aivan kuin postikortissa! Vanha mies aasin kanssa oli kuvauspaikalla  ja kun saavuimme sinne, hän kaivoi aasinsa sivurepusta kylmät limsapullot. Siinä kuumuudessa ei kauan miettinyt, ottaako vai ei!!! Kylmä juoma kuumalla aavikolla oli kyllä huippua, vaikka nyt pieni sivumaku aasista siinä olikin...
Paikalla otettiin sitten tietenkin paljon kuvia, myös sellaisia, missä kosketaan pyramidin huippua jne...

Tyttären ja äidin aavikkomuotia

Tauon jälkeen matkamme jatkui aavikolla ratsastaen kohti sfinksiä, joka on hakattu peruskalliosta ulkonevaan kalkkikiveen.Se näytti pienemmältä kuin miltä kuvissa,vaikka olikin noin 20 metriä korkea ja 73,5 metriä pitkä.

Menimme erään temppelin sisään ja sen jälkeen kiipesimme paikkaan, mistä näkyi sfinksi ja pieni tyttö otti meistä kuvia. Annoin hänelle tietenkin tippiä siitä.

Matkan tekeminen alkoi jo tuntua jaloissa ja juomavesi pulloissa oli tulikuumaa. Sfinksiltä lähdimme takaisin paikkaan, mistä olimme startanneet. Reissuun oli mennyt parisen tuntia.

Maksoimme kyydistä ja opas, joka oli alussa sanonut olevansa ilmainen, rupesi pyytämään sitten osuuttaan. Se tuntui ikävältä kivan reissun jälkeen. Olisi heti aluksi sanonut taksansa, eikä huijannut muilla puheilla!  No minulla ei enää ollut jäljellä paljon egyptinpuntia ja annoin jonkin verran hänelle. Olihan hän ollut hyvä opas...

Taksikuskimme oli odottamassa meitä ja ilmastoitu auto kylmän veden kanssa tuntui ihanalta! Paluumatkaan ei mennyt kuin puolituntia, koska liikenne oli vähäistä. Taksimme mittari raksutti koko päivän ja silti se tuli maksamaan meille 15 euroa !!

Pyramideillä käynti on niitä asioita, jotka on "kerran elämässä" koettavien listalla. Onhan ne aivan uskomattomia rakennelmia. Suosittelen kuitenkin sinne turisteina meneville valmista pakettimatkaa oppaineen päivineen, vaikka pikkaisen enemmän maksaisikin.

1. olipas halpa taksikyyti! Mitäpä ne aasintuoksuiset vesipullot maksoivat?

2. Hei! Limppapullot maksoivat 5 LE kappaleelta, joten ei paha. Samoin vesipullo oli sen hintainen...