keskiviikko 9. tammikuuta 2019

Sharn El Sheikin lomakeskuksen hiljaiseloa

Talvilomalla kävimme myös viikonloppu-keikalla Sharm El Sheikissä, jossa pääsimme sukeltamaan.

Lähdimme sinne torstai- iltapäivänä lentäen. Mukaamme tuli kairolainen ystäväperheemme, johon kuului pariskunta ja heidän tyttö. Lento Kairosta Sharmiin kesti vain 45 minuuttia. Sharm El Sheik sijaitsee aivan Siinain niemimaan kärjessä. Lentokoneesta käsin oli mukava katsella karuja vuoria ja hiekka-aavikkoa laskeutuessamme Sharmiin.

Heti hotelliin tultuamme lähdimme rannalle ja uima-altaisiin ennen kuin aurinko laskisi. Koralliriutat olivat hotellin rannassa, joten Elli ja Tamir lähtivät heti snorklaamaan.

Meriveden lämpötila oli 24 astetta ja ilman lähemmäs 30 astetta :) Illalla kävimme Siinain sukelluskeskuksessa sovittamassa asusteet ja välineet valmiiksi perjantain sukellusretkeä varten.

Perjantaiaamuna lähdimme kahdeksan maissa pikkubussilla kohti satamaa. Matkalta tuli tällä kertaa reissulle mukaan joukko puolalaisia sukeltajia. Laivallamme oli myös paljon venäläisiä, niin kuin myös hotellissamme. Näillä reissuilla tapaa länsimaalaisia enää todella harvoin verrattuna viime kevääseen...

Päivä oli hyvin aurinkoinen , mutta tuulinen. Laivaa keikutti aalloissa välillä liikaakin ja mulle tuli paha olo! Pasi, Viivi ja Tamir tekivät kolme sukellusta, Elli ja Noora kaksi ja minä kävin kaksi kertaa snorklaamassa.

Eka snorklauksella katselin enemmän veden pinnalta  upeita kallioita, joita tyrskyt huuhtelivat ja hienoin kohta oli laaja alue sinisiä koralleja, joiden päällä suuri oranssi kalaparvi, niin kaunista .... Toisella snorklauksella näin isoja kaloja mm. Napoleonin  ja sain snorklata koralleilla ilman ohjaajaa omia reittejä. Aluksi ajattelin snorklata Pasin, Tamirin  ja tyttöjen yläpuolella edes takaisin, mutta sitten löysin niin mielenkiintoisen koralliriutan, että jäinkin tutkimaan sen eloa pidemmäksi aikaa. Vaikka merivesi olikin 24 astetta,  niin olin laittanut märkäpuvun jotta voisin olla vedessä pidempään.

Satamaan palaavia laivoja oli näköpiirissä vain viisi, kun viime keväänä vastaava määrä oli 25 ! Tämä kertoo siitä, kuinka turismi on vähentynyt todella paljon tässäkin paikassa :(

Illalla menimme katsomaan hotellin showta, missä pääsimme osallistumaan arabialaiseen tanssiin ja Viivi ja Noora pääsivät kokeilemaan paikallisten suosimaa pyörivää hametta, josta mallia seuraavassa linkissä.

Lauantain vietimme hotellilla ottaen aurinkoa, snorklaten, pelaten pelejä mm. pingistä, biljardia, pöytäjalkapalloa ja beach volleytä ( missä Elli, Pasi, ukrainalainen mies ja minä pelasimme venäläisiä miehiä vastaan. Voitimme eka erän, jonka jälkeen Ellin kanssa luovutimme pelipaikat miehille ja lähdimme ottamaan aurinkoa ;)

Illalla lähti lento takaisin Kairoon. Elli oli sairastunut johonkin vatsapöpöön ja oksenteli juuri ennen lentoa. Onneksi lento kesti vain tunnin ja pääsimme apteekkiin hakemaan paikallisia antibioottipohjaisia vatsalääkkeitä, joilla Ellin vatsatauti parani nopeasti ja paluumatkaamme Suomeen sujui hyvin.

Seuraavalla viikolla sitten Suomen suurlähetystön Egyptin matkustustiedotteeseen tuli sitten kohta, missä käsketään välttämään tarpeetonta matkustamista koko Siinain niemimaalle, koskien myös Sharm El Sheikkiä.