keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Egyptiläisessä museossa ja Al Azhar- puistossa

Heräsimme aamulla jo seitsämältä. Aiman- kuski ajoi meidät keskustaan, missä Pasilla oli asiantuntijoiden kanssa tapaaminen. Menimme viiden tähden hotelliin Sofitelliin, missä söimme aamupalan yhdessä. Täytyy sanoa, että aamupala oli parhaimpia, mitä olemme syöneet. Hedelmät ja tuoreet mehut maistuivat Niilin maisemissa.

Kuskimme vei meidät ja erään suomalaisen asiantuntijan vaimon Egyptiläiseen museoon. Olimme halunneet käydä siellä viime keväästä asti. Tytöt vaan oli viikolla koulussa ja viikonloppuisin oli aina mielenosoituksia Tahirin aukiolla, jonka vieressä museo sijaitsee. Auto joutui jättämään meidät n.50 metriä museon sisäänkäynnistä, koska turvatoimet sulki autoilla ajamisen kadulla. Kävelimme loppumatkan ja parinkymmenen valmiustilassa olevan panssariajoneuvon ohitse museon pääsisäänkäynnille. Ei tuntunut kovin miellyttävältä, mutta kai sitten turvalliselta.....

Ostimme liput ja otimme pariksi tunniksi englantia puhuvan oppaan. Museossa on noin 120 000 esinettä muinaisesta Egyptistä kahdessa kerroksessa. Opas kertoi esineistä ja se oli erittäin mielenkiintoista! Toisessa kerroksessa oli kuninkaallisten muumioiden huone. Siellä oli toistakymmentä muumiota lasiarkuissa ja niiden tarinat. Muumiot oli aika karmaisevan näköisiä ja tunnelma hämärässä huoneessa mystinen.

Jatkoimme sitten kohti Tutankhamonin huonetta. Keskellä loisti täyskultainen Tutankhamonin kuolinnaamio. Liikutuin sen nähdessä. Myös Tutankhamonin sargofagi oli upea ja muukin esineistö.
Kiertelimme katsoen hautakammioita, veneitä, sargofageja. Täällä saisi kulumaan useamman päivän. Haluan tulla uudestaan tutkimaan toista kerrosta, mutta kuskimme tuli meidät hakemaan ja jatkoimme matkaa Al- Azharin puistoon.

Puistoon oli lyhyt matka, mutta Kairon liikenteessä lyhytkin matka saattaa ruuhkan takia venähtää pariin tuntiin. Niin kävi nytkin. Oli kiva päästä aurinkoon ja ulkoilmaan museon jälkeen.

Puistossa oli paljon nuoria, koska koulut ovat kiinni pari viikkoa. Siellä oli suihkulähteitä, siltoja, näköalapaikkoja, järvi, ravintoloita ja kahviloita, kauniita istutuksia ja viheralueita, missä voi mennä piknikille jne. Tuli ihan Ranskan puistot mieleen. Paikalliset halusivat ottaa meidän kanssa kuvia. Alkuun se oli ihan ok, mutta sitten koko ajan joku tuli kysymään, niin kuskimme joutui siihen puuttumaan. Kiertelimme siellä tunnin verran ja palasimme sitten kotiin.

Illalla lähdimme vielä käymään lähellä olevassa Down Town Mallissa eli kauppakeskuksessa. Elli ja Viivi tapasivat AIS- koulukaverinsa siellä ja menivät syömään. Pasin kanssa kävimme kahvilla ja sitten ostimme mulle lukulasit. Ne tulivat huomattavasti edullisemmaksi ja sain ne heti seuraavana päivänä.

Tuntuu mukavalta taas olla täällä!